Wednesday, April 16, 2008

Cucu Cicit dan Bakal Cucu Cicit

ok,tajuk di atas tiada kena mengena dengan entri kali ini
sila abaikan...

aku nak dedahkan ape itu CC dan BCC
setiap kali korang nak compose e-mail tu
yang tak taw tu sila baca dan fahami
yang dah taw sila jangan baca entri ini.

CEKIDAUT! (read as check it out)




CC

Cc ialah singkatan kepada Carbon Copy.
Sekiranya korang masukkan alamat email dalam ruangan Cc, salinan email tersebut akan dihantar kepada penerima.
Emel atau nama penerima tersebut akan dipaparkan kepada penerima asal emel iaitu individu yang alamat emelnya diletakkan dalam ruangan Recipient/To

Contohnya, penerima asal emel adalah Dollah tetapi Jenab juga turut menerima satu salinan emel tersebut sekiranya alamat emel Jenab diletakkan dalam ruangan Cc.
Kandungan emel yang diterima oleh Dollah juga terdapat nama Jenab di bahagian Cc.
Dollah boleh nampak dan tahu bahawa selain diri beliaw sendiri, Jenab juga menerima kandungan emel yang sama.

Cc bertujuan memaklumkan progress tetapi tiada tindakan yang perlu diambil oleh penerimanya atau dalam erti kata lain individu itu tidak terlibat secara langsung.






BCC

Bcc pula adalah singkatan kepada Blind Carbon Copy.
Ia digunakan apabila korang mahu menghantar emel kepada penerima utama yang alamat emelnya diletakkan di bahagian Recipient/To tetapi tidak mahu mendedahkan nama atau alamat emel penerima lain.
Di situlah terletaknya kegunaan fungsi Bcc ini di mana ia boleh menyembunyikan alamat emel daripada diketahui oleh penerima lain.
Contohnya, penerima asal emel ialah Dollah namun di ruangan Bcc ada diletakkan alamat emel Pak Ali. Ini bermakna Pak Ali juga menerima emel yang sama tanpa Dollah mengetahuinya.
Fungsi ini sesuai digunakan sekiranya anda ingin menghantar emel kepada penerima berlainan tanpa mereka mengetahui bahawa emel itu dihantar secara pukal.
Di ruangan emel mereka, alamat emel penerima lain yang biasanya diletakkan di dalam ruangan Bcc tidak akan dipaparkan.
SEKIAN
Semoga entri ini membantu korang.

Wednesday, March 26, 2008

BANYAK BOLEH BELAJAR

Tahukah anda manusia pertama pergi ke angkasa lepas ialah Yuri Gagarin?
Tahukah anda di angkasa bunyi tak boleh bergerak kerana ia hampagas?
Tahukah anda tanpa air unta boleh hidup selama dua bulan?
Tahukah anda kanggaroo tak boleh jalan berundur?
Tahukah anda berat otak ikan paus 20 paun berbanding otak manusia 3 paun?
Tahukah anda otak burung unta lagi kecik dari matanya?


Ok, ok...aku mengaku aku terpengaruh dengan iklan Astro.


SEKIAN


Wednesday, March 19, 2008

SOYA LEBIH BAIK DARI UBAT YANG RASA UBAT GIGI

Aku sekarang sedang gastrik yang amat teruk dan baru pulang dari klinik.
Doktor bagi aku ubat yang rasa macam ubat gigi tu suruh aku makan.


DOKTOR : Ok ya dik...jaga kesihatan. Makan ikut time. Tidur pun kena cukup ye.
AKU : Ok.
DOKTOR : Nanti pakcik bagi ubat2 ni adik makan ye.
AKU : Pakcik, takde ubat lain ke? Ubat tu rasa macam ubat gigi lah.
DOKTOR : Ubat yang rasa ubat gigi tu lah ubat terbaik untuk sembuhkan gastrik.
AKU : Ok. Terima kasih pakcik (muka ketat sambil melangkah ke kaunter ubat)

Aku rasa Doktor tu tipu. Sebab apabila aku pernah terbaca, bahawa "laughter is the best medicine" dan bukan ubat yang rasa macam ubat gigi. Eiii...

Di kaunter ubat.

TUKANG JAGA KAUNTER : Adik makan ubat ni dua kali sehari sebelum makan ya.
AKU : Akak, ubat ni tak best lah. Rasa ubat gigi.
TUKANG JAGA KAUNTER : ...(tergamam)...tapi doktor suruh adik makan ubat ni kan?
AKU : Hurm, ye lahh...tapi saya nak ubat yang manis (pasrah dan terus berlalu).


Ahhh...aku benci.
Aku pandang plastik berisi ubat2an tersebut.
Aku pergi uptown tapau nasi dengan ulam, ayam goreng dan sambal belacan.
Lepas tu aku order air soya.


p/s : Sambal belacan tak sesuai dimakan sewaktu gastrik tapi aku meneutralkannya dengan air soya.
Amacam?


Dan penghabisannya, aku tak minum pun ubat yang keji tu...aku cuma telan pil yang lagi satu tu je.
Tapi rasanya pun sama...macam ubat gigi jugak! DENG!



SEKIAN

Monday, February 25, 2008

AKU CHENTA MUSIK

aku ada hobi.
hobi ni mungkin dah biasa korg dgr.
tak hebat sgt,x jugak biase sgt.
aku suka dengar muzik.


dalam bas.
dalam kelas.
dalam bilik.
dalam bilik air.
eh, dalam bilik air???

ya...aku pernah joined speaker dari laptop ke dalam bilik air.
x pcaya?itulah hakikat kegilaan ku.
sound effect yg thasil adlh bergema.
sangat best ohh.
seperti brade di dlm karaoke box.

Saturday, February 23, 2008

T SHIRT DESIGN

tees design?
yups...xtually it was never cross on my mind
but some fwenz suggest me this

rather than I keep all my sketches an grafic stuffs
in the box with the dust..HUHU
why not I make some profit from 'em?

yeah!!!
and therefore I made a move
and started to scan all sketches
not to forget...with the help of adobe of course
here are my first piece

Tuesday, February 19, 2008

ADOBE PHOTOSHOP :: BASIC TUTORIAL

HIHI
Basic tutorial untuk kawan2 yg baru nk berjinak2 ngn photoshop ni
Kat sini aku sertakan gambar sekali
Untuk paparan lbeyh jelas....klik kat setiap gambar


Ini namenye WORKSPACE

dalam workspace ni antara paparan yg perlu ada ialah
Toolbox,Palletes...untuk memudahkn korang mengedit nanti
pastikan korg dh setting saiz paper dan resolution

Ini pulak MENU BAR


:: FILE ::
-create a new file
-load image
-save image
-print image

:: EDIT ::
-copy
-paste
-fill a colour to an image
-rotate image

:: IMAGE ::
-change image size
-change canvas size
-change image mode (rgb,cmyk,grayscale)
*ini boleh juga dilakukan dengan right click pada bahagian atas workspace*

:: LAYER ::
-add a layer style
-create new layer
-delete layer

:: SELECT ::
-untuk pilih kawasan tertentu kat imej berdasarkan color range

:: FILTER ::
-special effect

:: VIEW ::
-ubahsuai paparan imej yang korang tengah buka (zoom in,zoom out,actual pixels dll)
-rulers>>>memudahkan korang menyusun atur image atau text

:: WINDOWS ::
-untuk nak capai window/tetingkap tertentu (palette , file browser dll)
*jgn gelabah kalau toolbox,palletes,status bar korang tiba2 hilang...mark balik kat sini*

:: HELP ::
-skrin bantuan



Ini pulak TOOL OPTION BAR



Ini pulak TOOL BOX


tool ni korang akan guna untuk edit image nanti

kalau korang perhatikan betul2 kat ikon di tool box tu ,
ada sesetengah ikon ada anak panah kecik kan...
itu menunjukkan yang ada lebih dari satu tools ada kat ikon tu

untuk aktifkan tools tu ,
right click kat ikon tu (jangan lepas) pastu gerakkan kursor mouse korang ke kanan
korang akan dapat lihat tools yang tersorok tu..



:: MARQUEE ::
Rectangular Marquee Tool
-membina kawasan pilihan yang berbentuk segiempat

Elliptical Marquee Tool
-membuat pilihan kawasan bentuk bulat
-membuat pilihan kawasan yang mempunyai lebar satu piksel

Single Column Marquee Tool
-membuat pilihan kawasan yang mempunyai ketinggian satu piksel
-mengubah kedudukan imej ke kedudukan/tempat yang korang nak


:: LASSO ::
Lasso Tool
-membuat kawasan pilihan yang bukan garis lurus

Polygonal Lasso Tool
-membuat kawasan pilihan yang bergaris lurus

Magnetic Lasso Tool
-untuk buat kawasan pilhan mengikut bahagian tepi/bentuk objek


:: CROP ::
-memotong bahagian tertentu pada imej . (imej yang korang tak pilih (gelap) akan dipadam)

:: HEALING BRUSH ::
Healing Brush Tool
-memperbaiki kawasan tertentu pada imej dengan guna piksel atau corak dari imej lain

Patch Tool
-memperbaiki kawasan tertentu imej dengan guna piksel atau corak dari imej lain

:: CLONE STAMP ::
Clone Stamp Tool
-menampal / menyalin paparan imej dari tempat tertentu ke imej pada tempat yang lain-

Pattern Stamp Tool
-menampal sesuatu corak pada imej


:: ERASER ::
Eraser Tool
- memadam bahagian imej yang tak dikehendaki

Background Eraser Tool
- memadam warna latar belakang sesuatu imej

Magic Eraser Tool
-memadam piksel imej yang mempunyai warna yang seakan-akan sama kepada lutsinar

:: BLUR ::
Blur Tool
-mengkaburkan bahagian tertentu pada sesebuah imej

Sharpen Tool
-menajamkan sesuatu kawasan kat imej

Smudge Tool
-berfungsi spt jari yang digerakkan pada cat yang masih basah



:: MAGIC WAND ::
-membina kawasan pilihan yang mempunyai julat warna (colour range) yang agak sama

:: SLICE ::
-memotong/memecahkan imej yang agak besar ke beberapa imej yang kecil

:: BRUSH ::
BRUSH
-melukis/mewarnakan imej

PENCIL
-menulis, melakar dan melukis objek


:: HISTORY BRUSH ::
HISTORY BRUSH TOOL
-mengembalikan kawasan imej asal yang telah diconteng/modified

ART HISTORY BRUSH
-mengembalikan kawasan imej asal yang telah diconteng/modified cuma lebih artistik

:: GRADIENT TOOL ::
GRADIENT TOOL
-mewarnakan sesuatu kawasan pilihan/objek

PAINT BUCKET TOOL
-mewarnakan sesuatu kawasan pilihan/objek (macam tumpahan cat pada sesuatu objek)

:: DODGE ::
DODGE TOOL
-menerangkan/mencerahkan kawasan tertentu pada imej

BURN TOOL
-mengelapkan kawasan tertentu pada imej

SPONGE TOOL
-menukar kepekatan warna (saturation) sesuatu kawasan pada imej


ok,sekian...
ni juz basic things
kalo nk taw banyak lagi rajin2 bertanya
try xplore sendiri utk cepat faham

SELAMAT MENCUBA! mmuahsss

Monday, February 11, 2008

A TRIP TO KELLIE's



wehuuu....finally I got the chance to visit this monument
but it was a coincidence xtually
my fwenz :: sufia,keyna n dya ask me to drive 'em there
since they have no licence>>> oweiz be a part-time driver...LOL
nvm, coz I considered it was paid well!
as I can visit this such memorable thing



This uncompleted, ruined huge mansion is located in the town of Batu Gajah and is about 20-25 minutes drive away from Ipoh,Perak. And if I'm not mistaken, it consist of four storey.This mansion has a Moorish architecture as a gift for his wife with rooms designed for Kellie's son and daughter .
This is the guard post
Gosh! Even the guard post is as large as my bedroom size!Sigh~~



This yellowish building used to be a house in which Kellie and his family stayed,
while waiting for the mansion to finished.
Now, what's left is just the ruined.


A closer view of the corridor of Kellie's Castle.


A flat rooftop to cater for parties.
I'm imagining (read dreaming/dream on...HAHA) having a dance on this rooftop, under the moonlight.


Half completed elevator/lift.
Dude! It is believed to be the first mansion with lift in Tanah Melayu at that moment!
I was also equipped with a place of worship, a living hall, bedroom for quest, and much2 more rooms (too many rooms to describe). It was also discovered that there are secrets tunnels, one of which leads to the Hindu temple through the Kinta River. However, this tunnel has now been sealed for safety reason.
The latest discovery of this place is a tree that resemble "a bear hugging a tree" at the compound of the castle.

Hurmm...nice view huh?
There's more pics and view to show to you.
But I recommend you to have a visit there and take a look by yourself.
If you're here, get a briefing from the person in charge at the ticketing booth. There are some documentation pasted on the notice board.
The entrance fee for adult is RM4
Till then, have a save trip!
daaa